Hjerteforeningen Thisted

Foredrag med overlæge Peter Bisgaard Stæhr

Hjerteforeningen Thisted har været så heldig af få overlæge phD. MMSc. Peter Bisgaard Stæhr, Regionshospital Nordjylland, kardiologisk afdeling, Hjørring til at kommer og holde et foredrag med titlen:

Hjerte/diabetes/kolesterol-medicin – hvad er det for noget, hvorfor skal jeg have det og hvad skal jeg passe på?

Peter arbejder til dagligt med hjertepatienter, og har særlig interesse for hjertesygdom, diabetes og forhøjet kolesterol.

Har man både diabetes og hjertekarsygdom, skal man være ekstra opmærksom på risikofaktorerne.
For både hjertekarsydomme og diabetes er det vigtig at få kontrolleret sit kolesterol for at kunne vurderer risikoen for hjertekarsygdomme.

Kolesterol er et fedtstof, der transporteres rundt i blodet. En vis mængde kolesterol i blodet er nødvendig for en lang række vigtige funktioner i kroppen. Der findes ingen dokumentation for, at kolesteroltallet kan blive for lavt med kost og kolesterolsænkend medicin

For meget af det dårlige kolesterol (LDL-kolesterol) i blodet kan allerede tidligt i livet trænge ind i blodkarrets væg og medføre ’åreforfedtning’. Denne åreforfedtning kan senere i livet blive til åreforkalkning og kan medføre blodpropper i hjertets kransårer.

Forhøjet kolesterol kan ændres med hjertesund levevis og medicin.

Tilmelding senest den 15. marts af hensyn til kaffe.

Thy Uddannelsescenter, Lerpyttervej 43, 7700 Thisted
75,00 kr.